Jesteś tutaj:

Główna treść strony

"Zwrotów nie przyjmujemy". Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Data: 18.12.2019 r., godz. 12.50   174
Wiele osób zaskoczonych jest faktem, że sklep stacjonarny nie przyjmuje zwrotów niewadliwego towaru. Zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania od konsumenta, który nabył towar w sklepie stacjonarnym, zwrotu niewadliwego towaru, tylko dlatego, że kupujący się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać. Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi co zrobić w takiej sytuacji.
O tym, czy towar będzie mógł być zwrócony do sklepu stacjonarnego decyduje wyłącznie dobra wola sprzedawcy. Niektóre sklepy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadziły tzw. politykę zwrotów towarów. Zasady zwrotów ustalane są jednakże przez sprzedawców indywidualnie, na przykład w ramach regulaminu.

Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta przywilej odstąpienia od umowy przysługuje tylko konsumentowi, który umowę zawarł na odległość (np. w sklepie internetowym) lub poza lokalem przedsiębiorstwa. 

Co do zasady w przypadku takich transakcji konsument ma prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, w ciągu 14 dni. Na konsumencie ciąży jednakże obowiązek zwrotu rzeczy przedsiębiorcy. Więcej informacji na temat procedury odstąpienia od umowy znajdą Państwo pod linkiem: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawo-odstapienia-od-umowy/.
Reasumując, zwrot pełnowartościowego towaru nabytego w sklepie stacjonarnym - możliwy jest tylko wtedy, gdy sprzedawca wyraził na to zgodę.


Agnieszka Domżalska-Łajtar
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Starostwo Powiatu Grodziskiego