Bezpieczne zakupy przedświąteczne – o czym warto pamiętać

Data: 20.12.2023 r., godz. 11.55    278
Rozmowa z Agnieszką Domżalską-Łajtar, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Grodzisku Mazowieckim. 

Okres przedświąteczny to czas, w którym kupujemy znacznie więcej, niż na co dzień. Często są to zakupy dokonywane przez internet. Zawieranie umów na odległość z pewnością jest wygodne, jednak niesie ze sobą zagrożenia, ale czy lepiej dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych? O zakupach słów kilka z Agnieszką Domżalską-Łajtar, Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Grodzisku Mazowieckim. 

 

Czy zakupy przez internet rzeczywiście wiążą się z ryzykiem?

Tak, zakupy dokonywane online czy poza lokalem przedsiębiorstwa niosą ze sobą ryzyko nabycia towaru niskiej jakości, niezgodnego z oczekiwaniami – wobec wprowadzającego w błąd opisu oferty czy zakupu od nieuczciwego kontrahenta, który z założenia chciał oszukać i nie wysłał zamówionego, a opłaconego towaru. Kupujący powinien starać się minimalizować ryzyko, stosując wobec sprzedawców zasady ograniczonego zaufania. 

Na czym polegają te zasady? Czy dotyczą tylko zakupów przez internet?

Zasady ograniczonego zaufania warto stosować zarówno podczas zakupów dokonywanych online, jak i stacjonarnie. Upewnijmy się co do cech przedmiotu, ponadto kupując przez internet, sprawdźmy kontrahenta, zapoznajmy się z ofertą, warunkami zawarcia umowy i komentarzami innych kupujących. Warto posiłkować się różnymi źródłami zawierającymi opinie nabywców, a nie tylko tymi, które są dostępne na stronie sprzedawcy.

A co ze zwrotami? Czy przysługują wszystkim kupującym, niezależnie od sposobu dokonywania zakupów?

Niestety nie. Zwrócić można towar zakupiony przez internet czy poza lokalem przedsiębiorstwa, w terminie 14 dni, oczywiście jeśli nie był używany. W sklepie stacjonarnym sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotów. Jest to możliwe w niektórych sklepach, ale wynika z polityki sprzedaży, a nie przepisów prawa. 

W przypadku natomiast gdy towar jest niezgodny z umową, mamy prawo złożyć sprzedawcy reklamację. Należy w niej określić swoje żądanie oraz podać przyczynę jej składania. Składając reklamację po raz pierwszy, konsument może żądać naprawy towaru, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny lub – jeśli wada jest istotna – odstąpienia od umowy. 

O czym jeszcze powinniśmy pamiętać?

Przede wszystkim o tym, żeby nie kupować pod wpływem impulsu, uważać na „promocje” czy na oferty, w ramach których cena znacznie odbiega od cen rynkowych oferowanych przez innych sprzedawców. Jako konsumenci mamy swoje prawa. Jeśli sprzedający ich nie respektują, można się zgłosić do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub Inspekcji Handlowej lub zawiadomić o nieuczciwych praktykach rynkowych UOKiK. W powiecie grodziskim dyżury rzecznika odbywają się w budynku Starostwa przy ulicy Dalekiej 11A w Grodzisku Mazowieckim, tel. (22) 300 85 24, w poniedziałki godz. 12:00–16:00, środy godz. 8:00–11:00 oraz czwartki godz. 13:30–16:30.

Starostwo Powiatu Grodziskiego

 

Zdjęcie

Agnieszka Domżalska-Łajtar, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Grodzisku Mazowieckim