Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Dzieci w Internecie- dobre praktyki. Materiał przygotowany we współpracy z KPP w Grodzisku Mazowieckim

Data: 14.12.2020 r., godz. 11.40   314
Pandemia COVID-19 spowodowała, że coraz więcej naszych aktywności przenosimy do sieci. Dzieci i nastolatkowie korzystają coraz częściej z komputerów i telefonów, by komunikować się z innymi i utrzymywać relacje. Nauka zdalna wymusza kontakt zapośredniczony. To na nas dorosłych spoczywa duża odpowiedzialność, by kontrolować te zachowania i nie dopuścić do uzależnień, a także agresji, która często pojawia się w komunikacji nastolatków. Co robić? Jak kontrolować?
Pandemia COVID-19 spowodowała, że coraz więcej naszych aktywności przenosimy do sieci. Dzieci i nastolatkowie korzystają coraz częściej z komputerów i telefonów, by komunikować się z innymi i utrzymywać relacje. Nauka zdalna wymusza kontakt zapośredniczony. To na nas dorosłych spoczywa duża odpowiedzialność, by kontrolować te zachowania i nie dopuścić do uzależnień, a także agresji, która często pojawia się w komunikacji nastolatków.
Co robić? Jak kontrolować?
Przede wszystkim powinniśmy edukować młodych ludzi i wprowadzić zasadę ograniczonego zaufania w kontaktach z nowo poznanymi osobami w internecie. Należy uczulić dzieci, że nie wszyscy, z którymi się kontaktują w internecie, to osoby za które rzeczywiście się podają. Aby chronić dzieci przed treściami nieodpowiednimi dla nich, warto posłużyć się oprogramowaniem filtrującym. Dzięki temu treści niedozwolone zostaną zablokowane.
Kontrolujmy strony odwiedzane przez nasze pociechy. Nauczmy je, by nie podawały w sieci danych personalnych przypadkowym osobom. Uczmy dzieci także krytycznego podejścia do informacji zawartych w Internecie - odróżniania faktów od fikcji. Większość młodych traktuje informacje z sieci jako pewnik. Dzieci muszą posiąść umiejętności konfrontowania wiedzy z Internetu, z innymi źródłami np. książkami, encyklopedią czy słownikami- mówi Katarzyna Zych Oficer Prasowy KPP w Grodzisku Mazowieckim.
Zdarzają się sytuacje, że dzieci w Intrenecie doświadczają tzw. hejtu. Czym jest to zjawisko?
Hejt to wyśmiewanie, obrażanie czy kompromitowanie. Hejter często czuje się anonimowy, co podsyca do generowania niewłaściwych zachowań. Uczulmy dzieci, by zgłaszały wszelkie przejawy agresji, które są stosowane wobec nich na czatach czy w portalach społecznościowych. Zwróćmy uwagę nie tylko na sytuacje, które są niekomfortowe dla odbiorcy, ale także wpajajmy dzieciom, aby sami byli uprzejmi i koleżeńscy w kontaktach. Jeśli pojawi się problem pomocy można szukać za pośrednictwem szkoły. Można zasięgnąć porady u psychologa szkolnego lub skontaktować się z dedykowanymi telefonami zaufania:800 080 222- całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów, 800 121 212- dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka, 116 111- telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.

10 RAD DLA RODZICÓW

1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem. Odkrywajcie wspólnie jego zasoby. Spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron. Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po Sieci, nie zrażajcie się – poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.

2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.

Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę. Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania.

3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskanej zgodzie rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.

4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.
Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.

5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł.

6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, e-maila itp. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – Dyżurnet.pl.

8. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ - Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.

Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp.

9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.

Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.

10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.

Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.
Uzależnienie od Internetu
Internet potrafi wciągnąć. Podstawowa cecha stron www – hipertekstualność, czyli możliwość przechodzenia z jednej strony na drugą (z tej na kolejną, i tak coraz dalej), różnorodność i wielość możliwości, które oferuje, a także kontakty z innymi ludźmi bez ograniczeń znanych ze świata rzeczywistego (np. wynikających z fizyczności), wpływają na powstawanie i pogłębianie się Zespołu Uzależnienia od Internetu. Warto sprawdzać i kontrolować czas korzystania przez dzieci z Internetu i proponować w zamian inne formy rozrywki i kontaktu z rówieśnikami.


Dziewczynka, blondynka, lat około 10, siedzi przy laptopie.
Zdjęcie: Pixabay.com